Cintaku Hanya Untuk Allah

Cintaku Hanya Untuk Allah

Kata-Kata As-Syahid Imam Hassan Al-Banna :

“Wahai anak Adam, juallah duniamu untuk akhiratmu, nescaya kamu untung di keduanya, dan janganlah kamu jual akhiratmu untuk duniamu, kerana kamu akan rugi di keduanya. Persinggahan di dunia ini sebentar,sedangkan tinggal di akhirat sana sangatlah panjang.”

"Saudaraku... Janganlah engkau putus asa, kerana putus asa bukan akhlak seorang muslim. Ketahuilah bahwa kenyataan hari ini adalah impian kelmarin, dan impian hari ini adalah kenyataan hari esok. waktu masih panjang dan hasrat akan terwujudnya kedamaian masih tertanam dalam jiwa masyarakat kita, meski fenomena-fenomena kerosakan dan kemaksiatan menghantui mereka. Yang lemah tidak akan lemah sepanjang hidupnya dan yang kuat tidak akan selamanya kuat."


Yakin dengan Pertolongan Allah SWT

Bismillah..

Subhanallah, Alhamdulillah , Allahu’akbar

Syukur Alhamdulillah pd Illahi kerana masih mengizinkan diri ni utk bernafas di muka bumi NYA..

Subhanallah, dah lama rasanya tak update blog ni...

Malam ni pun hati terdetik utk update blog sebab nak share something kat sahabat2...

Result yg keluar semalam membuat diri ku tergerak untuk share satu pengalaman yg saya alami...

 in shaa Allah, saya harap pengalamanan ni  bermanfaat buat sahabat dan moga ianya juga menjadi memori dan peringatan buat diri saya sendiri..in shaa Allah..

Pernah tak time kita exam, kita tak dapat jawab certain soalan..sebabnya kita tak baca tajuk tu?..pernah tak..mesti ada yg pernah kan..

Itu lah yang pernah saya alami masa exam sem baru-baru ni...

Sebelum saya buka kertas soalan tu saya banyak kan doa, n tawakal kat Allah, semoga Allah permudahkan segala urusan menjawab dan saya selitkan sedikit doa supaya soalan yg keluar tu berdasarkan apa yg telah satu ulangkaji..

Selesai saya berdoa, saya pun buka soalan tu..dari soalan pertama hingga soalan last...masa tu hanya Allah yang tahu perasaan saya ketika itu ..terdapat banyak soalan yg saya tak sempat ulangkaji...soalan exam tu ada 6 soalan dan berbentuk esei. Setiap soalan ada anak dia iaitu 3 soalan. Setiap dari 6 soalan tu membawa markah 25 setiap satu....dan saya perlu pilih 4 soalan...

Memilih hanya 4 soalan dah membuat hati saya lega sebab saya dah boleh exclude soalan yg saya tak sempat ulangkaji. Tapi, sebenarnya 4 soalan yg berbaki tu ada juga yg saya tak dpt jawab..yg saya ingat kalau tak silap ada lebih kurang 3 soalan yg markah dia lebih kurang 10 markah yg saya tak dpt jawab langsung..sebab saya tak sempat nk baca langsung ..masa tu mmg nak nangis..tapi saya pujuk hati saya bahawa apa yg Allah uji saat tu ada hikmah yg tersembunyi...

Mungkin Allah mahu saya bergantung padaNYA 100% dan supaya saya tak bergantung pada usaha saya semata-mata.. Kerana saya yakin pada janji Allah bahawa Allah itu sentiasa bersama kita dan setiap kesusahan pasti ada kemudahan, maka saya tetap jawab soalan tu ...

Tapi bagaimana???..kalau nak di ikutkan mmg saya tak ada idea langsung untuk jawab soalan tu..satu point saya tak de..tapi apa yg saya buat, saya berdoa banyak2 kat Allah dalam hati saya..saya berdoa semoga Allah bagi ilham kat saya untuk jawab soalan tu..so, apa sahaja yg terilham masa tu saya terus tulis..salah ke betul saya tolak tepi...yg penting saya berusaha utk jawab...Alhamdulillah, dgn rahmat dan kasih sayang Allah akhirnya saya dpt jawab smua walaupun jawapan saya tu merapu..Alhamdulillah, dari tak de idea akhirnya ada idea utk ditulis ..itulah janji Allah utk org yg bertawakal padaNYA.. sesuai dgn firman Nya yg bermaksud :

“Barang siapa yang bertaqwa kepada ALLAH, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barang siapa yang bertawakal kepada ALLAH, nescaya ALLAH akan mencukupkannya. Sesungguhnya ALLAH melaksanakan urusanNya. Sesungguhnya ALLAH telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” - (Surah AT-TALAQ : Ayat 2-3)

Dan Alhamdulillah yg tak terhingga kpd Allah kerana apabila saya lihat result yg keluar kat portal student semalam di luar dari jangkaan saya. Subjek yg saya tak dapat jawab tu sebenarnya saya dapat A..alhamdulillah...kalau ikut jangkaan saya , saya target  hanya B sbb tak dapat jawab. Tapi semua ni kuasa Allah..Alhamdulillah, syukran pada MU ya Allah atas nikmat ni dan Alhamdulillah atas  result terbaik ni..walaupun saya tak dapat dekan tapi saya bersyukur dgn result yg saya dpt..In shaa Allah, kalau saya usaha yg terbaik dan apabila hati saya dah bersedia menerima result cemerlang., pasti satu saat saya akan dapt dekan..in shaa Allah..

Namun sebenarnya bukan dekan yg dicari tapi ilmu..moga Allah reda dgn segala ilmu yg saya pelajari,,
in shaa Allah...


 Dan buat sahabat yg busy dgn jalan dakwah, jgn pernah menjadikan alasan busy dakwah membuatkan kamu gagal dalam pelajaranmu..tapi, yakin lah bahawa kalau kita bantu Agama Allah , pasti Allah akan memnbantu kita dan mempermudahkan segala urusan kita..    

1 ulasan:

  1. Terima kasih dik utk peringatan hebat INI. Akk insan kerdil yg sentiasa mengharapkan rahmat Allah. Syukran....

    BalasPadam

~KEINSAFAN~



YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Izinkan aku mencintaiMU dengan sepenuh hatiku,
Izinkan aku mencurahkan kasih dan sayangku padaMU,
... Izinkan aku berteduh di bawah nauganMU,
Izinkan aku mengabdikan diri padaMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Airmata keinsafan mengalir tanpa hentinya,
Lebih deras lagi dari aliran air terjun ciptaanMU,
Mengenangkan dosa-dosa kelmarin,hari ini dan seterusnya,
Sempatkah aku memohon keampunan dariMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Sesungguhnya aku terlalu merinduiMU,
Rindu untuk bertemu denganMU,
Rindu berada disyurga milikMU,
Rindu untuk menatap wajah kekasihMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Sesungguhnya ENGKAU TUHAN YANG ESA,
ENGKAU tetap dihatiku senantiasa,
ENGKAU MAHA PENYAYANG lagi MAHA MENGASIHANI,
KepadaMU aku berserah diri.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Maaf aku,kerana cintaku tidak sempurna buatMU,
Aku insan hina disisiMU,
Aku redha segala ketentuanMU.
Cintaku tetap untukMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Terimalah taubat hambaMU ini,
Sesungguhnya keampunan dariMU yang ku harap-harapkan.