Cintaku Hanya Untuk Allah

Cintaku Hanya Untuk Allah

Kata-Kata As-Syahid Imam Hassan Al-Banna :

“Wahai anak Adam, juallah duniamu untuk akhiratmu, nescaya kamu untung di keduanya, dan janganlah kamu jual akhiratmu untuk duniamu, kerana kamu akan rugi di keduanya. Persinggahan di dunia ini sebentar,sedangkan tinggal di akhirat sana sangatlah panjang.”

"Saudaraku... Janganlah engkau putus asa, kerana putus asa bukan akhlak seorang muslim. Ketahuilah bahwa kenyataan hari ini adalah impian kelmarin, dan impian hari ini adalah kenyataan hari esok. waktu masih panjang dan hasrat akan terwujudnya kedamaian masih tertanam dalam jiwa masyarakat kita, meski fenomena-fenomena kerosakan dan kemaksiatan menghantui mereka. Yang lemah tidak akan lemah sepanjang hidupnya dan yang kuat tidak akan selamanya kuat."


~ JANGAN PERNAH HINA OR BENCI SESEORANG~



Student A :  Awak,, ce awak tengok kat sana..teruknya pakaian dia...tudung tak pakai,,pakaian pulak ketat je…Astaghfirullahal’azim..malunya…..

Aa’a,, tu sorang lagi..ce awak tengok kat sana..nampak macam budak sekolah lagi..tapi gaya mcm dah dewasa..berpegang tangan…Allahu’akbar,,kecil2 dah pandai couple..mesti kesian mak ayah diaorang kalau dpt tahu…..

Student B :..ermm.saya pun tak tahu nak kata apa…tapi kan awak,,sebagai orang Islam kan, kita tak baik kutuk, hina or benci seseorang tu ..Rasulullah sendiri pun mengajar kita supaya tak benci sesame saudara seislam….erm,,memang betul dia melakukan maksiat..tapi, kita tak boleh sesekali membenci dia..tapi yang perlu kita benci ialah perbuataan maksiat yang dia lakukan…

Student A : aik,, Kenapa kita perlu benci maksiaat yg dia buat je awak?..bukan ke dia tu jahat juga sbb buat maksiat…tak kan kita nak suka pulak kat dia sedangkan dia buat maksiat…malukan agama kita je awak,,tu lah saya benci tengok org macam tu….

Student B  : Astaghfirullahal’azim……awak,,tak baik kata macam tu…..awak,kalau awak nak tahu knpa kita perlu benci maksiat yg dilakukannya je dan bukan orgnya,,sebab kita tak tahu keadaannya..kita tak tahu hati dia..mungkin dalam hati dia,,dia nak berubah sangat2 tapi di sebabkan masalah tertentu dia masih belum mampu melakukannya…

Fitrah manusia sendiri  sukakan kebaikan..mungkin hari ini kita tengok dia lebih teruk dari kita , tapi hari-hari esok kita tak tahu dia macam mana..mungkin dia lebih mulia dan baik dari kita..In shaa Allah…..so, kita tak boleh sesekali sangka buruk kat seseorang tu…sangka buruk itu boleh menghapuskan amalan kebaikan kita tau…

Erm , saya teringat kata seorang ustaz , dia kata “  kalau Islam tu ada dalam diri dan hati kita, pasti akan wujud kasih sayang dalam hati kita..dan apabila kita lihat orang yg bermaksiat kita tak akan mengutuk dia..tapiii, kita akan rasa kasihan melihat dia, kerana dia masih jauh dari Allah,,Dan kalau dia mampu tegur, dia akan tegur tapi jika dia tak mampu dia akan berdoa supaya Allah beri petunjuk kepada pelaku maksiat tersebut…kerana dia sedar  orang Islam tu bersaudara.” .. wallahu’alam..

Student A : Alhamdulillah,, terima kasih awak atas kata nasihat tu..betul kata awak…Allah tak tengok permulaan kita tapi Allah tengok pengakhiran kita..Astaghfirullahal’azim,,semoga Allah ampunkan segala dosa saya kerana bersangka buruk dan membenci saudara sendiri… T_T….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Jangan sesekali kita menyangka yang tidak menutup aurat atau yang melakukan banyak maksiat itu hina...

mgkin kita tidak tahu hati mereka macam mane..

sejahat mana pun manusia,sebenarnya jauh di sudut hati mereka,,mereka ingin berubah menjadi baik kerana fitrah manusia sendiri suka akan kebaikan...

cuma mungkin mereka masih tidak mampu berubah kerana disebabkan faktor persekitaran ,keluarga ataupun lain-lain...

maka,,jangan sesekali kita menghina mereka..tapi kasihani mereka dan berdoalah buat mereka mudah-mudah Allah lembutkan hati mereka untuk berubah dan permudahkan urusan mereka mencari reda Allah,,in shaa Allah..

Pernah,,dulu ada seorang sahabat yang tidak bertudung,,,apabila saya biasa menasihati dia tapi bukan mengenai menutup aurat ,,tapi saya menasihati dia mengenai pelajaran...

Alhamdulillah hatinya lembut dan sukakan kebaikan,,dan apabila saya nasihat menggunakan ayat2 Al-Quran,dia cakap Al-Quran itu sangat indah dan menenangkan dirinya,,,,

Subhanallah,,bertapa lembut hati manusia ni andai kita sirami dgn ayat-ayat Al-Quran..dan dia pernah cakap nak berubah tapi dia masih belum mampu kerana sbb tertentu,,Tapi sekarang dah lama tak jupa dia..ape2 pun semoga Allah merahmati dia sekeluarga dan memudahkan urusannya utk berubah,,in shaa Allah..

Sebagai saudara Islam,,sama-samalah kita berdoa buat mereka yang masih jauh dari Allah,,mudah-mudahan Allah memberi petunjuk kpd mereka..in shaa Allah..

WALLAHU'ALAM...
 ~ Yang baik semua dtg daripd Allah, yg kurang adalah dari kelemahan diri saya sendiri~



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

~KEINSAFAN~



YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Izinkan aku mencintaiMU dengan sepenuh hatiku,
Izinkan aku mencurahkan kasih dan sayangku padaMU,
... Izinkan aku berteduh di bawah nauganMU,
Izinkan aku mengabdikan diri padaMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Airmata keinsafan mengalir tanpa hentinya,
Lebih deras lagi dari aliran air terjun ciptaanMU,
Mengenangkan dosa-dosa kelmarin,hari ini dan seterusnya,
Sempatkah aku memohon keampunan dariMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Sesungguhnya aku terlalu merinduiMU,
Rindu untuk bertemu denganMU,
Rindu berada disyurga milikMU,
Rindu untuk menatap wajah kekasihMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Sesungguhnya ENGKAU TUHAN YANG ESA,
ENGKAU tetap dihatiku senantiasa,
ENGKAU MAHA PENYAYANG lagi MAHA MENGASIHANI,
KepadaMU aku berserah diri.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Maaf aku,kerana cintaku tidak sempurna buatMU,
Aku insan hina disisiMU,
Aku redha segala ketentuanMU.
Cintaku tetap untukMU.

YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM
Terimalah taubat hambaMU ini,
Sesungguhnya keampunan dariMU yang ku harap-harapkan.